torsdag 27 februari 2014

Tankar om trädgårdskampen


http://www.svt.se/tradgardskampen/
Nu är vi framme vid finalen i ”Trädgårdskampen” och jag känner att det är dags att summera och framföra mina åsikter.

De olika tv kanalerna tävlar om att skapa tävlingsprogram i matlagning, idrott och artisteri och nu har SVT krystat fram en tävling i trädgård.

Som trädgårdsnörd har jag enorma förväntningar på programserien, men tyvärr, tyvärr hur intresserad jag än är av ämnet blir programmet tråkigt, ointressant och frustrerande.

Med frustrerande menar jag framförallt skapandeprocess under tidspress; I ett av de första programmen skall deltagarna skapa en perennplantering under två timmar. Tänka, plocka ihop växter och plantera på rätt vis. Rabatten skall sedan bedömas utifrån alla de vanliga viktiga kriterierna variation i höjd, snyggt hela säsongen, färgkombinationer, former och placering av varje enskild planta.  Det blir så klart inte bra, skulle vilja säga ”taffligt” och det är ju givet på denna korta tid.

På samma sätt skall de anlägga gångar i sten enligt konstens alla regler på ett par timmar.

Tänker också att risken finns att ”folk” tror att det går att göra bra på denna korta tid - det gör det inte!!!

Så  tyvärr SVT detta funkar inte!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

Vi är registrerade hos följande bloggportaler:

Vi är registrerade hos bloggaromträdgård.se

Trädgårdsbloggar